چهارشنبه, 12 مهر 1402 10:07

انتشار خلاصه سیاستی پایداری در هم بست آب، غذا و انرژی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، خلاصه سیاستی انجمن بین المللی منابع آب (IWRA) را با هدف ارائه توصیه های علمی و تحلیلی -کیفی برای سیاستگذاران در رابطه با به کارگیری روشهای مبتنی بر هم بست جهت مدیریت آب، غذا و انرژی منتشر کرده است. در انتهای این مجموعه درس آموخته هایی برای ایران ارائه شده است.
پیام های سیاستی کلیدی ارائه شده به شرح زیر است:
• ماهیت هم‌بست آب – غذا – انرژی و ارتباطات بین آنها در ایران هنوز به شکل مناسبی تبیین نشده است. پرداختن به این مهم نیازمند توسعه‌ی دانش بین‌بخشی و انجام پژوهش‌ها و مطالعات هدفمند و به طور کلی تقویت ارتباط بین حوزه‌های توسعه‌ی علم و سیاست‌گذاری در کشور است.
. تقویت رابطه‌ی علم و سیاست پیش‌نیاز تدوین سیاست‌های فرابخشی است که می‌توانند اثرات متقابل سیاست‌ها بر بخش‌های مختلف آب، غذا و انرژی را لحاظ کنند. برای این منظور دانشمندان باید ابزارهای مناسب تحلیلی، توجیهی و سناریوسازی برای سیاست‌گذاران طراحی کنند و سیاست‌گذاران نیز باید زمینه‌ی مشارکت دانشمندان را در فرآیندهای تصمیم‌سازی فراهم کنند.
• بازنگری در نظام آموزش عالی کشور برای توسعه ظرفیت تربیت متخصصانی که بتوانند ارتباطات بین سیستم‌های آب، غذا و انرژی را درک کنند و راه‌حل‌هایی برای چالش‌های هم‌بست ارائه دهند ضروری است. این امر نیازمند ایجاد انعطاف‌پذیری در راه‌اندازی رشته‌های جدید و بازنگری در ترکیب دروس رشته‌های موجود است.
ب هماهنگی‌های فرابخشی نیازمند تقویت سازوکارهای تعاملات بین بخشی و سیاست‌گذاری با لحاظ پیوستگی‌ بین سیستم‌های آب، غذا و انرژی است. صرف قرارگرفتن بخش‌های آب، کشاورزی یا انرژی در یک نهاد، تضمین کنندهی هماهنگی نیست کما اینکه حداقل فرصت‌های موجود در هم بست آب و انرژی در تعامل بین بخش‌های آب و برق در وزارت نیرو تا کنون محقق شده است.

خواندن 320 دفعه
مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب
ارتباط با ما
آدرس: تهران، خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی (فرصت)، پلاک ۱۷۵ - اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ساختمان جدید ، طبقه ۳
صندوق پستی: ۱۵۸۳۶۴۸۴۹
تلفن: ۸۵۷۳۲۵۸۵۵-۸۵۷۳۲۸۵۱
پست الکترونیکی: info@awnrc.org
telegraminstagram